23 manieren om je ideeën en je kennis te verspreiden

Als professioneel brainstormer, met een creatieve geest, zie ik altijd veel meer mogelijkheden dan de gemiddelde mens. Ik rek dan ook graag het denken van mijn klanten op. Ik laat graag zien wat er allemaal kan.

In dit artikel laat ik de vele mogelijkheden zien die je hebt om je verhaal te verspreiden.

Doe er je voordeel mee!

Ben jij iemand met een verhaal? Heb jij een overtuiging hoe dingen anders moeten in de wereld? En wil je daar wat mee doen? Waarschijnlijk vertel je dat verhaal wel eens aan iemand die er geïnteresseerd in is. Op een feestje of op een netwerkbijeenkomst. Als je jouw verhaal, jouw kennis wat groter de wereld in wil brengen, als je meer mensen wil bereiken zijn daar vele manieren voor. Misschien heeft iemand je wel eens gezegd dat je er een blog over moet schrijven of misschien zelfs een boek of een e-book. Maar er zijn nog zoveel meer mogelijkheden om je verhaal de wereld in te brengen. Welke manier voor jou het beste is hangt, onder andere, af van wat je wilt bereiken en waar je vaardigheden liggen. In dit artikel zet ik alle mogelijkheden voor je op een rij, ingedeeld in drie categorieën: schriftelijk, live en van te voren opgenomen. Met een handig werkblad in deel 4 kun je je voor jouw juiste vorm kiezen.

Deel 1, de schriftelijke vormen

Als je makkelijk schrijft, als je het leuk vindt om te schrijven, vind je hieronder maar liefst 11 manieren om je verhaal, je kennis schriftelijk de wereld in te helpen.

1. Schrijf één of meer blogposts

Je kunt blogposts schrijven. Zet je verhaal in één of meer blogposts op papier en plaats ze vervolgens. Als het past bij je professionele profiel is het goed om je verhaal te posten op LinkedIn. Uiteraard kun je het ook plaatsen op je eigen website en/of je Facebookpagina. En als je er Linkedin-groepen bestaan over je onderwerp, dan kun je ook in die groepen het stuk plaatsen. Als je nog geen site hebt, kun je ook een blog beginnen, bijv. bij Wix of Wordpress. Er zijn vele sites die je helpen bij het schrijven van een blogpost en het kiezen van een goede titel.Een blogpost bestaat altijd uit een titel, een stuk tekst, een of meer beelden en een link naar een website. Als het niet op je eigen site is, is een korte bio over de auteur handig. De lengte kan jezelf bepalen.

 

2. Word gastblogger
Als er websites zijn waar al over jouw onderwerp gesproken wordt, kun je jezelf aanbieden als gastblogger. Het kan bij een online magazine, een online forum, een online community of een netwerk dat ook een website heeft. Er zijn vaak wel wat spelregels, maar er is vaak ook al publiek. Op de site van het netwerk Bites & Business kunnen bijvoorbeeld alle leden een stukje aanleveren.

3. Reageer op een blog van een ander

Door even goed te googelen kom je gemakkelijk op sites en blogs van anderen die ook over jouw onderwerp schrijven. Hopelijk ken je er al een paar. Als er blogs geschreven worden, wordt vaak de mogelijkheid geboden om te reageren. Het is dan een kleine moeite om jouw zienswijze, mits relevant, er onder te plaatsen. Zie hier een goed voorbeeld van deze vorm. Je ziet onderaan het artikel hoe Femke en Katrien hun aanbod onder de aandacht brachten met een reactie op een blog van Selma.

 

4. Schrijf een artikel voor op je eigen site

Heb je geen blog en wil je geen blog, maak er dan een aparte pagina voor aan op je site en plaats je tekst daar. Bij een blog staat vaak een datum en verwacht je publiek dat er regelmatig een nieuw verhaal verschijnt. Wil je dat niet, zet dan je zienswijze in een enkel verhaal op papier en plaats het op je site.

 

5. Schrijf een artikel en bied het aan aan relevante websites, platforms

Je artikel kan ook speciaal voor een andere site geschreven zijn. Zo schrijf ik af en toe een artikel voor Frankwatching.com, een groot online platform over online trends, tips & tricks. Ze hebben uiteraard wat regels, een redactie en hebben tot nu toe altijd mijn artikelen geplaatst. Op mijn eigen site plaats ik dan een link naar dat artikel. Het wordt al snel door meer dan 5.000 mensen gelezen.

 

6. Schrijf een werkboek

Als je je theorie en oefeningen hebt, een soort workshop-plan, kun je overwegen om een werkboek te maken en dat downloadbaar te maken op je site. Gratis of betaald. Het is vaak een doe-het-zelf boek met oefeningen en werkbladen waarbij je achterin kunt zetten: “Kom je er alleen niet uit of niet aan toe en wil je persoonlijke begeleiding? Klik hier.” Ik maakte een werkboek “Jouw plan voor 2018” en bied het gratis aan op mijn site.

 

7. Schrijf een checklist

Als je in een wereld werkt waarin checklists veel waarde hebben en vaak gezicht worden, kun je overwegen om een mooie en handige checklist op te stellen en aan te bieden. Met de toelichting erbij kun je je kennis kwijt. Uiteraard bied je hier ook weer aan dat je kunt helpen bij de uitvoering als men er zelf niet uitkomt. En realiseer je dat zo’n checklist geprint en doorgestuurd gaat worden, dus een eigen leven gaat leiden. Zorg dus dat op elke pagina je logo en je url staat.

 

8. Schrijf een e-book

Een e-book kan de pub-versie zijn van een echt boek, te koop bij bol.com en kobo, maar een e-book in ondernemersland is vaak een gratis pdf die op websites van ondernemers aangeboden wordt. Het zijn meestal leuk opgemaakte pdf’s van 10 tot 20 pagina’s. Deze gratis e-books worden ingezet als weggever, bedoeld om e-mailadressen te verzamelen. Deze e-books zijn onderdeel van een groter geheel, uit de Amerikaanse school van online marketing. Je kunt dus je verhaal in een e-book zetten en als weggever op je site plaatsen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt ook een boek schrijven en het niet laten drukken, maar alleen in pdf verkopen, zodat men het op een e-reader kan lezen. Een voorbeeld van een e-book in ppt vind je hier, een voorbeeld van een e-book in pdf/word vind je hier.

 

9. Schrijf een boek

Als je echt veel content hebt, kun je overwegen om een boek te schrijven. Dat is veel werk natuurlijk. Zorg eerst voor de structuur, ga dan schrijven en vervolgens schaven. Voor de distributie zijn er twee manieren. Je kunt een boek zelf uitgeven of je kunt een uitgever vinden. Het eerste is gemakkelijker maar vraagt om investeringen vooraf, het tweede is lastiger. Je moet eerst de goede uitgever vinden en die zien te overtuigen. Je hebt vervolgens minder invloed op de planning en cover, maar krijgt wel een redactie en natuurlijk een grote markt omdat zij al verkoopkanalen hebben. Ik bracht zelf het boek Tante! Handboek voor coole tantes uit, nadat we het eerst via uitgevers hadden geprobeerd.

 

10. Reageer op een stuk in de krant

Een artikel in de krant van een journalist kan voor jou ook aanleiding zijn om een reactie te schrijven. En dat in te sturen. Wellicht wordt het geplaatst.

 

11. Schrijf een stuk en bied het aan de krant

Zelf een stuk schrijven, naar aanleiding van iets uit de actualiteit kan ook sterk zijn. En zo maar geplaatst worden. Zo las ik laatst een verhaal in de krant van Ari Schol. Ze is coach en had een ingezonden brief gestuurd naar het Parool dat vrij makkelijk geplaatst was in de zaterdagkrant, vertelde ze me. Zo’n krant wordt gelezen door meer dan 300.000 mensen! Het stuk ging over haar visie op het bestrijden van de eenzaamheid onder Amsterdammers. Ik vond het interessant en heb haar daarom een mail gestuurd en met haar afgesproken.

N.B. Wil je makkelijker, beter of sneller leren schrijven? Kijk dan eens bij de workshops en trainingen van Barbara Trappenburg (Schrijflab en Schrijfweek Italië) en Heleen Bosma, de schrijfcoach van het B&B Schrijfweekend.

Deel 2, de live-formats

Wil je graag je publiek in de ogen kijken en live je verhaal doen, dan zijn er ook legio mogelijkheden. Hieronder bespreek ik er zes.

12. Geef lezingen
Ben je een goede spreker of wil het leren en er dus vlieguren in maken, maak dan een goede presentatie van je verhaal, geef het een goede titel en benader zelf je doelgroep of partijen die lezingen organiseren met je aanbod. Let op, zorg dat de mail helder en duidelijk is en dat ie verwijst naar een site met meer info. Organisaties die je kunt benaderen zijn bibliotheken, Volksuniversiteiten, buurthuizen, maar ook de Rotary, de Juniorkamer en andere serviceclubs, netwerkclubs en brancheverenigingen. Of misschien is het voor jou wel afdelingen HR of Communicatie van bedrijven. Ook zijn er veel ondernemersevents die sprekers zoeken en vaak een oproep doen op LinkedIn, bijvoorbeeld. Voel je zeker als spreker en heb je een bijzonder onderwerp, dan kun je je ook als spreker melden bij een van de vele sprekersbureau’s: Zij Spreekt, Het Sprekersburo, Sprekersbureau, Speakeracademy, The Next Speaker, etc. Zij bemiddelen dan en vangen hiervoor een percentage van je vergoeding. De tarieven voor spreken variëren van een fles wijn tot meer dan €1.000 euro per spreekbeurt. Aan jou om te bepalen in welke prijsklasse jij valt. Zet in elk geval op je eigen site de dienst “lezing”.  Ik organiseer in de buurtruimte bij mij in de wijk “buurtlezingen”, lezingen door buurtbewoners. Een laagdrempelige manier om je lezing uit te proberen.

 

13. Ontwikkel een workshop of training en bied hem aan op je site
Als jouw verhaal goed toe te passen is om het werk van je klanten, dan kun je overwegen om het in een workshop te gieten, waarmee je de content op interactieve wijze, en stap-voor-stap overbrengt op je klanten. Er zijn diverse reden dat mensen voor een workshop kiezen ipv zelf aan de slag gaan met de content: een workshop staat met tijd en plaats in hun agenda, zonder afleiding, in een workshop ontmoeten ze gelijkgestemden en kunnen ze ook nog eens netwerken.
Je kunt de workshop aan klanten in-company aanbieden of op open inschrijving. Bij workshops op open inschrijving plan jij datum en locatie en kan men zich individueel inschrijven. Je moet dan natuurlijk een minimum hebben om het door te laten gaan. Het is risicovoller.
Hanteer voor een workshop een duur van 2 tot 4 uur. Een training is 1 tot 6 dagen, vaak verdeeld in blokken. Wordt het langer, dan spreek je al gauw van een leergang.  

14. Ontwikkel een workshop of training voor een trainingsinstituut
Er zijn veel gerenommeerde trainingsinstituten die ook steeds willen vernieuwen. Vergelijkbaar met een uitgeverij van boeken. Neem er drie onder de loep, check hun aanbod en als je vindt dat jouw onderwerp er tussen past, benader ze en vraag wat de criteria zijn, of ze als eens over jouw onderwerp nagedacht hebben, hoe ze nieuwe trainers werven, etc. Wellicht kom je bij ze aan tafel en huren ze je in. Jij verzorgt de inhoud, zij de marketing en organisatie. Je zit dan vaak vast aan hun tarieven en hun branding. Ik gaf mijn eerste trainingen bij de Volksuniversiteit, nadat ik ze zelf benaderd had.

15. Zorg dat je vindbaar bent voor de pers, pak kansen en zeg “ja” tegen de media
Stel je voor, dat je bij Pauw, Jinek of DWDD aan tafel kunt komen met jouw verhaal? Soms lukt het een onbekende Nederlander. Als het verhaal maar bijzonder genoeg is, en als de redactie je gevonden heeft en bij het voorgesprek heeft gezien dat je uit je woorden kunt komen. Om door de media gevonden te worden is het handig om een profiel te hebben bij Vakerindemedia.nl, journalisten te kennen en bij bijzondere events een persbericht te schrijven en te versturen naar de pers. Radio 1 doet dagelijks een oproep voor “Optimisten”, mensen met een optimistische boodschap die een column willen uitspreken op radio1 om 14.30 uur. Ik hoorde de oproep, stuurde een mail en werd prompt gebeld. Binnen twee weken was ik in Hilversum in de studio om mijn verhaal daar live te doen.

16. Geef gastles in het onderwijs
Als jij vind dat jouw verhaal in het curriculum van een studie thuis hoort, ga dan op zoek naar die studies en check het programma. Vind je het niet, benader ze dan en spreek ze er op aan. Dankzij een netwerkcontact gaf ik onlangs een betaalde gastles over podcasting op de opleiding Communicatie. Die studenten wisten nog niets over podcasts, terwijl het in mijn ogen een interessant kanaal is en alleen maar groter wordt komende jaren. Wat begint met een gastles en goed contact met een docent, zou best eens meer kunnen worden.

17. Maak er een theatercollege van
Je kunt een theatercollege maken van je onderwerp. Een kennis van mij deed dit. Hij doet zijn theatercollege zowel in-company als in kleine theatertjes. Hij combineert zijn vak als trainer met zijn droom om theater te maken en huurde een regisseur en muzikant in om het goed te doen.

Deel 3, de van te voren opgenomen formats

Wil je gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden en je verhaal online verspreiden in beeld en/of geluid, dan zijn dit zes mogelijkheden:

18. Maak een podcast-serie

Als je veel te vertellen hebt over je onderwerp en makkelijk praat, kun je overwegen om een eigen podcast te beginnen. Als monoloog, als dialoog of als interviewserie met steeds een woordje vooraf van jou. Of maak een audio-cursus. Je hebt er niets speciaals voor nodig, behalve een goed plan en je kunt er goed je kennis en kunde in kwijt. Ik ben mijn eigen podcast-show gestart en heb al diverse klanten geholpen bij het starten van een . Ik werk zelf momenteel aan een podcast-cursus voor mensen met een goed idee.

19. Laat je interviewen in een podcast

Je kunt je laten interviewen in een podcast van een ander. Er zijn vele podcasts waarin de maker iemand interviewt. Onderzoek jouw thema in de wereld van podcast en benader de maker.

20. Maak er filmpjes van

Je kunt één of meer filmpjes maken over je onderwerp voor YouTube. Dit vergt wat voorbereiding, goede apparatuur en een goed plan. Ben je zelf in beeld of is het een getekend filmpje? Of is het een filmpje gemaakt van powerpointslides met jouw stem er overheen? Het kan fancy en duur, het kan ook eenvoudig en gratis. Het filmpje of de filmpjes kun je vervolgens op YouTube zetten en de link er naar toe in allerlei social media-posts en/of in je nieuwsbrief delen.

 

21. Laat je interviewen in een YouTube-kanaal

Je kunt je laten interviewen in een YouTube-kanaal van een ander. Onderzoek jouw thema in de wereld van YouTube en benader de maker. Je weet nooit!

22. Geef een webinar

Webinars zijn online gegeven “presentaties” met live-publiek. Soms kun je een live-webinar ook terugkijken, dan is het dus niet meer live. Een webinar wordt vaak ingezet als sales-tool, dat wil zeggen dat er aan het eind van het seminar actief iets verkocht wordt. Ook dit is, net als het e-book, een element uit de Amerikaanse school van online marketing. Je kunt een webinar inzetten volgens die regels, maar je kunt het natuurlijk ook zelf je film met of zonder publiek op YouTube zetten, gratis of betaald. Tools om een webinar mee te geven zijn GoToMeeting en Adobe Connect.

23. Maak een e-course of online programma van je content

Er zijn vele mogelijkheden om een online cursus te maken en die te verkopen. Als je training start op een vaste dag, ook een live bijeenkomst omvat en de deelnemers elkaar online kunnen ontmoeten praat je vaak over een online programma, ook weer onderdeel van de Amerikaanse school van online marketing. Je kunt je e-course, je online training op je eigen site aanbieden, gratis of achter een kassa, of je kunt het op een platform neer zetten, een soort marktplaats. Die platforms helpen je vaak ook bij het maken van de cursus. Kijk bijvoorbeeld eens bij bij Studytube, Soofos, Ucourse en Udemy.

 

Binnenkort in deel vier een handig werkblad om de juiste vorm te kiezen.

Deel 4, kies de vorm die bij je past

Je ziet dat er is veel meer mogelijk dan je denkt. Aan jou om de juiste vorm te vinden, die bij jou, bij je doelgroep en bij je onderwerp past. Op meerdere manieren je verhaal, kennis of ideeën op verspreiden is natuurlijk beter. Heel wat auteurs van boeken geven lezingen, heel wat trainers schrijven ook artikelen. Want de ene persoon leest liever, terwijl de andere liever naar en lezing of podcast luistert.

Om de juiste vorm te vinden is het belangrijk na te denken over de volgende vragen:

Vragen over je publiek:

  1. Wie is je doelgroep? Waar bevinden zij zich en wat zijn die gewend tot zich te nemen? Jongeren zijn meer gericht op kijken, ouderen meer op lezen, bijvoorbeeld.

  2. Wat hebben ze er in tijd en geld en moeite voor over om jouw verhaal te horen? Zijn het consumenten, ondernemers, of medewerkers waarbij de werkgever betaalt? Dat maakt uit voor je prijsstelling.

  3. Wat is je doel? Wat wil je bereiken bij jouw publiek? Wil je je publiek informeren, bewust maken, inspireren, verleiden, overtuigen of motiveren om iets te gaan doen of laten of te kopen? De impact van live-communicatie is groter dan de impact van een geschreven tekst, bijvoorbeeld.

 

Vragen over jouw vaardigheden:

  1. Wat kun je goed? Waar ligt je talent en wat kost op dit moment het minste moeite? Is dat schrijven? Spreken? Filmpjes opnemen? Denk hierbij ook aan de hulptroepen die je, al dan niet, tot je beschikking hebt.

  2. Wat wil je leren? Het kan natuurlijk goed zijn dat je nog helemaal geen goede spreker bent, maar dat je dat wel graag wil leren. Dan heb je daar een mooi doel te pakken en is het een kwestie van veel oefenen en terugkijken en wellicht een training volgen.

 

Vragen over de content:

  1. Is het veel of weinig? Is het op te delen? Heb je een verhaal dat wel in 7 blogposts of lessen te verdelen is of heb je een begin, maar moet je het nog uitbouwen?

  2. Is het statisch of dynamisch? Veel lezingen en workshops zijn al jaren hetzelfde, maar steeds voor een ander deel van de doelgroep en dus nog steeds van waarde. En dus goed opneembaar op film bijvoorbeeld.

 

Als je alle vragen beantwoord hebt, moet je in staat zijn een keuze te maken uit de 23 vormen. Gebruik onderstaand werkblad om je keuze te maken en vast te leggen.

 

Werkblad – kies de juiste vorm

Beantwoord onderstaande vragen en zoek er de geschikte vormen bij. Na het beantwoorden van alle vragen moet je in staat zijn de voor jou juiste vorm(en) te kiezen.

Wie is mijn doelgroep?

Hoe wil mijn doelgroep de content tot zich nemen? Wat is mijn doelgroep gewend?

Hoeveel tijd is mijn doelgroep bereid te investeren?

Hoeveel geld is mijn doelgroep bereid te betalen?

Welk doel wil ik bereiken bij mijn doelgroep?

Wat kan ik al goed?

Wat wil ik leren?

Hoeveel content heb ik?

Is mijn content op te delen is stukken?

Is mijn content statisch of moet ik het steeds aanpassen?

En schrijf nu je conclusie op!

Ik ga mijn content in de volgende vormen gieten:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Gefeliciteerd, je hebt nu een idee over hoe je jouw kennis gaat verspreiden! En een idee is het begin van alles. Ik wens je veel succes met de uitvoering! Wil je daar hulp bij, volg dan de audio-cursus “Goed idee! In 7 stappen van idee naar actie”. 

Marijke Krabbenbos

06-4115 4946

marijke@ideacompany.nl

@justideas

IdeaCompany

Timorplein 42

1094 CC Amsterdam

KvK: 34239309

  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter Social Icon