MIJN IDEEËN EN ARTIKELEN

1/1
mijn ideeën, artikelen en verwon-deringen, doe er je voordeel mee!

IDEEËN

Af en toe krijg ik een idee. Niet voor een klant, maar spontaan. Omdat ik om me heen kijk, lees en luister en omdat mijn hoofd datn vanzelf iets bedenkt. Een idee dat ik dan uitwerk en stuur aan zij die er iets aan zouden kunnen hebben. 

Hier vind je ze:

passend.JPG
wonen.JPG
ouders.JPG
omzien-app.JPG
3g-wonen.JPG
ideeencentrum.JPG
dansen.JPG

ARTIKELEN

Af en toe zet ik mijn kennis en ervaring op papier in de vorm van een artikel. Hieronder een overzicht van de artikelen en werkboekjes die ik schreef. Doe er je voordeel mee!

augustus 2019: Reizen en leren, voor ondernemers en professionals (een overzicht)

februari 2019: Podcastluisteradvies voor beginners: Heb je een interesse? Er is vast een podcast over gemaakt!

december 2018: Innovaties in boekenland, een overzicht

december 2018: Het invulwerkboekje Mijn plan voor 2019

september 2018: 23 manieren om je ideeën en je kennis te verspreiden

juni 2018: Leer je buren kennen: 9 digitale buurtplatforms vergeleken (te lezen op Frankwatching) 

januari 2018: het boek Geluk is D.O.M. van Patrick van Hees, samengevat in een mindmap

januari 2018: het boek De geluksfactor van Richard Wiseman, samengevat in een mindmap

december 2017: Werkboekje Mijn plan voor 2018 (ook voor andere momenten te gebruiken)

juni 2017: Met deze handige 8 tools kun je effectiever netwerken op events (te lezen op Frankwatching)

maart 2017: Een leven lang leren: 8 handige tools waarmee je je soft skills ontwikkelt (te lezen op Frankwatching)

maart 2017: Een leven lang leren: 4 nieuwe vormen om je kennis te vergroten (te lezen op Frankwatching)

oktober 2015: 6 Nederlandse co-creatietools voor binnen & buiten je organisatie (te lezen op Frankwatching)

oktober 2015: 6 Nederlandse online platforms om burgers actief te betrekken (te lezen op Frankwatching)

VERWONDERINGEN

Soms vraag ik me iets af. Waarom dingen zijn zoals ze zijn. Omdat ik het niet logisch vind.. Dingen die je niet makkelijk op Google vindt. 

Hieronder mijn lijstje met vragen en verwonderingen:

E-book kado geven

Boeken worden veel kocht als verjaardagskado. Je kiest dan speciaal voor de jarige een boek uit. Maar, veel mensen zijn over op een e-reader en willen dus geen echte boeken meer. Waarom kan ik bij de boekwinkel geen specifiek e-book kado geven? Een leuke kaart waarop en sticker wordt geplakt met titel, auteur en de code waarmee de jarige het boek kan downloaden. Die leuke kaart wordt ingepakt en gegeven aan de jarige. Of op bol.com, ik koop het boek en download ik de cover met daarop de code. Ik print hem zelf en pak hem in en geef hem aan de jarige.    

 

Houden van
Waarom kunnen mensen wel van twee of meer kinderen evenveel houden (al kunnen ouders met maar één kind zich dat soms moeilijk voor stellen) maar is het heel ongewoon om van twee of meer partners tegelijk te houden?

Leerplicht
Waarom gaan kinderen in Nederland massaal op hun 4e naar school, terwijl het wettelijk pas vanaf 5 jaar verplicht is. Waarom kiezen ouders er nooit voor om het kind pas een jaar later naar school te doen? Er wordt ook helemaal niet over gesproken in de media, je hoort er nooit iets over.

 

Winst
Waarom is winstmaximalisatie het hoogste goed in de economie en het bedrijfsleven, terwijl we weten dat het ten koste gaat van andere zaken als planeet en mensen? Waarom moeten we altijd groei bereiken? In de natuur groeien we ook niet steeds verder door, voor veel organismen houdt groei een keer op. Ik hoorde laatste de term minimal viable profit, het minimum aan winst dat je moet maken om een gezond bedrijf te hebben. Mooi idee en vergelijkbaar met het berekenen van je minimale maandinkomen om lekker te kunnen leven zoals Gerhard Hormann doet. Beide gaat uit van het principe “tevreden zijn met wat je hebt” in plaats van steeds meer willen.

 

Wapens
Waarom wordt op in de media bij wapens die criminelen of terroristen hebben gebruikt vaak het merk en type vermeld? Is dat relevant voor het publiek? Voegt het iets toe? De gewone, Nederlandse mens heeft toch nooit ergens iets geleerd over wapens? De Nederlander weet het verschil toch niet tussen een Colt .25 en een .44 magnum?
Ik kom zelf niet verder dan een pistool en een geweer en een automatisch geweer…Maar ik heb dan ook niet in dienst gezeten, lees geen thrillers en doe niet aan shootergames.

 

Dood
Ik weet nog dat ik als kind al verbaasd was dat dokters een maag leegpompen als iemand een zelfmoordpoging had gedaan. “Die persoon wilde toch dood?” Nog steeds snap ik het niet. Het argument “Hij wil niet echt dood, het is een schreeuw om aandacht en hulp” gaat er bij mij niet in. Dokters hebben echter een eed gezworen om mensen te helpen en het leven boven de dood te stellen. Ook bij euthanasie hebben we dokters nodig, terwijl die dan iets zeer tegennatuurlijks moeten doen. Waarom komt er geen nieuw beroep dat mensen helpt bij doodgaan?

 

E-mails

Waarom zijn e-mailberichten gratis, terwijl alle andere manieren van bericht versturen geld kosten? De brief met postzegel, een telefoongesprek, een SMS? En hoe zou de wereld er uit hebben gezien als een e-mailtje geld kostte? Hoe zou mijn wereld er uit zien als e-mailen geld kostte? Ik zou minder mailen en minder mails ontvangen. Lijkt me heerlijk!

Lekker in je vel

De uitdrukking “lekker in je vel zitten” gaat over hoe iemand zich geestelijk voelt. Als iemand niet zo lekker in zijn vel zit, heeft ie meestal geen rugpijn, maar is er iets psychisch aan de hand. Gek, he? Het zou misschien “lekker in je schedel zitten” moeten zijn.

 

Media-aandacht versus reclame
Bij veel populaire TV-programma’s is er gratis publiciteit voor film, tv-programma’s, toneel, boeken en muziek. En soms voor nieuwe technologieën en technologische producten. Waarom is dat? Waarom niet voor andere, nieuwe producten die die publiciteit ook heel goed kunnen gebruiken? Welke regel ligt daaraan ten grondslag bij de redacties? Moet het cultuur zijn? En wat valt dan onder “cultuur”? Moet het niet-commercieel zijn? Nee, want een gemiddelde film is gewoon een commerciële onderneming. En elke muzikant is tegenwoordig toch ook gewoon ondernemer? Moet het leuk en klein zijn? Dan ken ik nog vele leuke, kleine ondernemers met een goed product en verhaal…
Ik heb echt geen idee en ben benieuwd naar de richtlijnen die gehanteerd worden door bijvoorbeeld DWDD en RTL Late Night.

Marijke Krabbenbos

06-4115 4946

marijke@ideacompany.nl

@justideas

IdeaCompany

Timorplein 42

1094 CC Amsterdam

KvK: 34239309

  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter Social Icon